Skip to content
رفتن به محتوا
منطقهتحلیل

آتش‌بسِ کاغذیِ لبنان و قمار دیپلماتیک تهران-واشنگتن

تشدید تلاش‌ها و بی‌نتیجه ماندن آن در میدان جنگ

عبید نوری۵ دقیقه مطالعه
نقشه منطقه مرزی لبنان-اسرائیل
منطقه مرزی کانون تلاش‌های دیپلماتیک بوده است
اشتراک‌گذاری:

تحولات جون ۲۰۲۶ نشان می‌دهد که خاورمیانه درگیر یک پارادوکس عمیق است؛ از یک سو کانال‌های دیپلماتیک میان ایران و ایالات متحده در بالاترین سطح فعال شده‌اند و از سوی دیگر، شیپورهای جنگ در جنوب لبنان هرگز خاموش نشده‌اند. واقعیت زمین جبهه شمال اسرائیل و جنوب لبنان، سایه‌ای سنگین بر روی میز مذاکرات محرمانه و آشکار تهران-واشنگتن در سوئیس انداخته است.

۱. مکانیسم «کانال کاهش تنش» (De-confliction Cell)؛ ایده سوئیس، بحران بیروت

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دور اخیر گفت‌وگوهای ایران و امریکا در سوئیس، توافق بر سر ایجاد یک «اتاق یا کانال کاهش تنش» برای مدیریت آتش‌بس در لبنان بود؛ مکانیزمی که در آن امریکا، ایران، قطر و پاکستان حضور دارند، اما اسرائیل و حزب‌الله به طور رسمی پشت میز آن ننشسته‌اند.

 چالش راهبردی: این کانال عملاً کارآمدی پایینی دارد. اسرائیل خود را متعهد به توافقات امریکا و ایران نمی‌داند و اصرار دارد که تا زمان خلع سلاح کامل حزب‌الله و عقب‌نشینی آن‌ها به شمال رودخانه لیتانی، «منطقه امنیتی» خود در خاک لبنان را حفظ خواهد کرد. در مقابل، حزب‌الله هرگونه توافق بدون خروج اسرائیل را «مضحکه» خوانده است.

۲. مشروط‌سازی متقابل: اهرم فشار تنگه هرمز و نفت در برابر صلح

رابطه میان این دو پرونده کاملاً به یکدیگر گره خورده است (Interconnected):

 راهبرد ایران: تهران صراحتاً اعلام کرده است که پایداری هرگونه تفاهم با دولت دونالد ترامپ، منوط به «آتش‌بس در همه جبهه‌ها» به‌ویژه لبنان است. در اوایل ماه جاری، در پی تشدید حملات اسرائیل، ایران حتی مشارکت خود در برخی از بخش‌های مذاکرات را به حالت تعلیق درآورد و تهدید به مسدودسازی مجدد تنگه هرمز کرد. ایران پایداری آرامش در خلیج فارس را به کنترل ماشین جنگی اسرائیل توسط واشنگتن مشروط کرده است.

 راهبرد امریکا: واشنگتن با اعطای معافیت‌های تحریمی ۶۰ روزه برای فروش نفت ایران و تسهیل آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده در قطر، به دنبال خرید زمان است تا از یک سو مانع بحران جهانی انرژی (ناشی از انسداد تنگه هرمز) شود و از سوی دیگر ایران را به بازگرداندن بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ترغیب کند. جیمز دنس (معاون رئیس‌جمهور امریکا) این مسیر را یک «ماراتن ۶۰ روزه» نامیده است.

۳. بازیگران محلی در برابر اراده ابرقدرت‌ها

بزرگ‌ترین گسل این تحلیل، شکاف میان تصمیمات کلان واشنگتن-تهران و اقدامات میدانی تل‌آویو-بیروت است. مقامات دولت لبنان (مانند جوزف عون) بارها تأکید کرده‌اند که مسیر مذاکرات لبنان-اسرائیل کاملاً مستقل از کانال ایران-امریکاست. اسرائیل تحت هدایت نتانیاهو و ساختار راست‌گرای کابینه‌اش، آزادی عمل نظامی در لبنان را خط قرمز خود می‌داند و حتی ایجاد کانال چهارجانبه کاهش تنش را تلاشی برای محدود کردن دست خود می‌بیند.

آتش‌بس در لبنان مانند یک «تنفس مصنوعی» برای زنده نگه داشتن تفاهم موقت (MoU) میان ایران و امریکاست. تا زمانی که امریکا نتواند اسرائیل را به عقب‌نشینی از جنوب لبنان متقاعد کند و ایران نتواند حزب‌الله را به پذیرش یک فرمول امنیتی جدید وا دارد، هر جرقه کوچکی در مرزهای لبنان (مانند دستورهای تخلیه اخیر یا حملات پهپادی پراکنده) می‌تواند کل سازه دیپلماتیک تهران و واشنگتن در سوئیس را فروریزد. جنگ لبنان ترمزِ مطلق یا شتاب‌دهنده اصلی دیپلماسی ایران و امریکا در سال ۲۰۲۶ است.

برچسب‌ها

لبناناسرائیلخاورمیانهدیپلماسیآتش‌بس
Kateb Media
Kateb Media

Editorial Team

The editorial team at Kateb Media brings together journalists, analysts, and researchers committed to clear reporting and meaningful storytelling.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
اشتراک‌گذاری: